Tiesitkö että partiotoiminta alkoi Porissa jo vuonna 1910 ja ensimmäinen partiolippukunta, Björneborgs Riddargossar, perustettiin kaupunkiin jo vuonna 1911!
Viestit ja maastoleikit

seuraavat leikit on kopioitu luvan kanssa Jaakko Vainion vuonna 2008 ilmestyneestä leikkivihosta
Eläinviesti

Joukkueet seisovat viivan takana, jokusen metrin päässä on joukkueen ämpäri tmv., joka on kierrettävä. Erikoisuutena on, että jonon 1. on rapu (=rapukävelyä selkä menosuuntaan), 2. karhu (neljällä raajalla), 3. ihminen (juoksee), 4. taas rapu jne... Nopein joukkue voittaa.

 

Kynttiläviesti

Tarvitaan: tulitikkulaatikko ja kynttilä jokaiselle joukkueelle. Pelinjohtaja jakaa joukkueet. Joukkueelle annetaan kynttilä ja tulitikut. Lähtömerkin jälkeen joukkue sytyttää kynttilän ja ensimmäinen lähtee kulkemaan sen kanssa kiertäen valitun kohteen ja palaa joukkueen luo. Seuraava lähtee jne. Jos kynttilä sammuu pitää palata joukkueen luo ja sytyttää se uudestaan ja kiertää juttu jne. Voitta ja on se joukkue, joka seisoo suorassa jonossa ja sen ensimmäisellä on se palava kynttilä.

 

Lehtiviesti

Merkitse lattiaan kaksi viivaa n. 5m päähän toisistaan. Toisen taakse tulevat joukkueet jonoihin, toisen taakse kunkin joukkueen sanomalehti (kaikille samanlainen) ja sakset. Joukkueen tehtävä on muodostaa leikinjohtajan lausuma lause sanomalehdestä kokonaisia sanoja leikkaamalla. Kukin joukkueen jäsen saa leikata vain yhden sanan vuorollaan. Leikinjohtaja sanoo lauseensa ja jonojen ensimmäiset lähtevät matkaan, etsivät ja leikkaavat sanansa ja palaavat lähettämään seuraavan. Nopein joukkue voittaa. Halutessasi voit lisätä joukkueen tarvikkeisiin myös liimapuikon ja paperin, jolle lause on lopuksi muodostettava. Voit käskeä muodostaa myös vain yhden sanan, jolloin kukin saa leikata vain yhden kirjaimen kerrallaan. Tällöin joukkueille voi antaa myös eri lehdet.

 

Pukeudu talvella oikein ja nopeasti

Jaa leikkijät joukkueiksi ja merkkaa teipillä lattiaan kaksi viivaa vähintään viiden metrin päähän toisistaan. Joukkueet menevät toisen viivan taakse jonoihin, toisen taakse tulee kunkin joukkueen kisavaatekasa (=talvivaatekerta). Merkistä joukkueiden ensimmäiset juoksevat vaatekasalleen, pukeutuvat, leikkivät liikuntaleikin* ja riisuvat kisavaatteet viivan taa. Tämän jälkeen he juoksevat joukkueensa luo ja lähettävät seuraavan matkaan. Joukkue, jonka jäsenet selviävät koitoksesta ensimmäisenä, on voittaja.

 

Puusepät-viesti

Tarvitaan: yhtä monta lautaa kuin on joukkueita, isoja, samankokoisia nauloja, vasaroita

(ja mahdollisesti hohtimia). Pelinjohtaja jakaa leikkijät joukkueisiin (n. 6 ihmistä/joukkue). Joukkueet asettuvat lähtöviivan taakse jonoihin. Jonkun matkan päähän laitetaan lauta esim. maitolaatikoiden tai puupöllien päälle jokaiselle joukueelle. Laudan päälle laitetaan yhtä monta naulaa kuin joukkueessa on jäseniä (6 kpl). Joukkueen ensimmäisille annetaan vasarat. Lähtömerkistä ensimmäinen lähtee juosten laudan luokse, ottaa naulan, lyö sen lautaan kiinni, juoksee takaisin ja antaa vasaran seuraavalle. Seuraava lähtee ja tekee samat asiat. Näin jatketaan, kunnes kaikkien naulat ovat kiinni laudassa. Tämän jälkeen lähdetään alusta liikkeelle(ei

uutta lähtöä) niin, että tällä kertaa naulat otetaan irti laudasta. Voitta ja on se joukkue, jonka laudassa ei ole yhtään naulaa, ja joka seisoo suorassa jonossa lähtöviivan takana.

 

Vesiviesti

Eli aluksi tehdään joukkueet, ne jonoihin. Jonojen ensimmäisille annetaan ämpäri/saavi/kulho tms. pään päälle, sinne laitettaan vettä (mieluiten niin paljon että vesi menee hyvin helposti reunan yli). Sitten se, jolla on ämpäri tms. päässä, laitetaan kiertämään rata, tulee takaisin antaa ämpärin seuraavalle joka kiertää radan ja niin eteenpäin. Voitta ja joukkue on se jolla on eniten vettä jäljellä tai aika. Me itse otettiin se niin että maljaan laitettiin 2 litraa vettä, ja otettiin kaikilta joukkueilta aika. Sitten esim. joukkueella a meni leikkiin 5 min 18 sek, ja vettä oli tippunut 3 dl, joka meinasi sitä että laitetaan aikaan 30 sekkaa lisää (siis 10 sek per tippunut vesidesi!). HUOM! Tämä leikki kannattaa leikkiä lämpimällä ilmalla!

 

Karkulaisen takaa-ajo

Joku leikkiöistä valitaan karkulaiseksi ja toiset ovat kiinni ottajia. Leikki tapahtuu aluee- la, jonka sivurajat ovat selvästi määritelty ja havaittavissa. Karkulainen lähtee edeltä ja ottaa itselleen paljon käpyjä ja piiloutuu. Kun johtaja antaa luvan, lähtevät kiinniottajat etsimään karkuria. Heille ilmoitetaan että jos karkulainen saa osuttua kiinniottajaa kävyllä putoaa kiinni ottaja pelistä pois. Kun taas kiinniottaja saa koskettua karkulaiseen tästä kiinniottajasta tulee karkuri seuraavaan peliin.

 

Lipunryöstö

Tarvitaan: kaksi lippua (lippu, myrskylyhty, taskulamppu tms.), elämä eli nauha jokaisen leikkijän käteen sidottavaksi. Leikkijät jaetaan kahteen joukkueeseen, joille kummallekin sovitaan oma tukikohta. Tämän jälkeen joukkueet lähtevät piilottamaan omaa lippuaan sovittujen rajojen sisäpuolelle. Seuraavaksi vihelletään peli käyntiin. Joukkueiden tarkoituksena on saada käsiinsä vastapuolen lippu kuljetettua omaan tukikohtaan yhdessä oman lipun kanssa. Jokaisen leikkijän käteen on sidottu elämä-nauha, jota toisen joukkueen jäsenet koittavat irrottaa. Mikäli nauha irtoaa, leikkijä joutuu pelistä pois. Voittaja on siis se joukkue, joka saa ryöstettyä vastapuolen lipun, tai se jolla on edelleen pelaajia hengissä vastapuolen kuoltua.

 

YK

Tämä on vahvasti sukua lipunryöstölle. Perusajatus on sama ja kiinnijääneet joutuvat vastustajan puolelle vankilaan, josta joukkuetoverit voivat pelastaa. Lisänä mukana on kolmas osapuoli: YK:n rauhanturvaajat. Näitä on vähän, mutta nämä ovat tehokkaita (isoja, nopeita. . . eli johtajia). Rauhanturvaajan nähdessä ei voi ottaa vankeja. Lisäksi rauhanturvaajat voivat vapauttaa jo kiinnijääneitä vankilasta. Rauhanturvaajat ottavat kiinni ainoastaan lipunkanssa kulkevia. Kiinni jääneet joutuvat palaamaan oman lippunsa luokse. YK:lla on oma pieni alueensa kilpailijoiden välissä ja heillä on myös lippu. Jos toinen joukkue vie YK:n lipun omalle lipulleen, YK poistuu pelistä eikä KUKAAN enää voi ottaa tai vapauttaa vankeja. YK:n tehtävä on käytännössä tasoittaa peliä �� erityisesti jos jaot eivät ole tasaiset. Lisäksi näin johta jat pääsevät mukaan peliin tuhoamatta joukkueiden tasapainoa.

 


Nettivastaava: info
@porinpartiolaiset.fi

JoomlaTheme.net