Tiesitkö että partiotoiminta alkoi Porissa jo vuonna 1910 ja ensimmäinen partiolippukunta, Björneborgs Riddargossar, perustettiin kaupunkiin jo vuonna 1911!
Ryhmäytymisleikit

seuraavat leikit on kopioitu luvan kanssa Jaakko Vainion vuonna 2008 ilmestyneestä leikkivihosta
3 jalkaa 2 kättä

Leikkijät jaetaan samankokoisiin ryhmiin. Leikin johta ja alkaa huudella erilaisia ohjeistuksia, kuten 3 jalkaa, 2 kättä. Ohjeen kuultuaan leikkijät asettuvat ryhmissään siten, että he koskettavat maata vain annettujen ohjeiden mukaisesti (3 jalalla ja 2 kädellä). Leikin johtaja tarkistaa, että ryhmien asetelmat täyttävät annetut kriteerit. Seuraavaksi leikin johtaja huutaa uuden käskyn, esim. 4 kättä ja 1 peppu jne.

 

Eläinperheet

Leikkijät jaetaan väh. 3 hengen perheisiin, jotka nimetään selkeästi ääntelevien eläinten mukaan. Kukin perhe valitsee joukostaan itselleen emon, loput ovat pentuja. Jokainen ryhmä saa kiinteän pesän (pipo tmv.). Leikin alkaessa leikkijät lähtevät tutkimaan leikkitilaa, johon on piilotettu kääreellisiä karkkeja. Tarkoitus on kerätä omalle perheelle mahdollisimman paljon karkkeja. Pennut voivat etsiä karkkeja, mutta eivät voi viedä niitä pesään. Emo voi viedä karkkeja pesäänsä yksitellen. Emo saa kuljettaa vain omien poikastensa löytämiä karkkeja. Kun pentu löytää karkin, se jää vahtimaan sitä ja kutsuu emoaan la jilleen ominaisella tavalla (leikissä ei saa puhua). Emo kuulee lapsensa kutsun ja voi noutaa karkin pesään. Pesästä ei karkkeja enää saa varastaa. Eniten karkkeja haalinut perhe voittaa, leikin päätteeksi joukkueet saavat toimittaa saaliinjaon mielensä mukaan.

 

Formulakisa

Leikkijät istuvat lattialla piirissä. Joka toinen leikkijä on Ferrari ja joka toinen McLaren. Leikkijöille annetaan 2 tyynyä, Schumacher ja Räikkönen, jotka annetaan vastakkaisilla puolilla piiriä istuville leikkijöille (jotka tietenkin edustavat oikeaa tallia). Pelinjohtaja julistaa kisan alkaneeksi ja tyynyt alkavat kiertää ringissä joka toiselle heitellen (Räikkönen McLarenlaisten keskuudessa ja päinvastoin). Kumpikin talli koittaa saada kuskilleen niin huiman vauhdin, että se ohittaa toisen joukkueen tyynyn. Voitta ja on se talli, jonka tyyny ensin ohittaa kollegansa!

 

Hämähäkinseitti

Ennen leikkiä kahden puun väliin tehdään narusta seitti, jossa on ukko ja. Aukko ja kannatta olla enemmän kuin leikkijöitä, ja niistä on oltava mahdollista mennä läpi. Leikkijöille kerrotaan, että heidän edessään on hämähäkinseitti. Hämähäkki asuu puussa ja on valmis hyökkäämään kimppuun, jos joku koskettaa vähänkin voimakkaammin seittiä. Hipaisusta se vain herää ja valpastuu. Ryhmän tulee päästä läpi niin, että yhtä aukkoa saa käyttää vain kerran eikä narua saa koskettaa muuta kuin hipaisten. Toiselta puolelta saa auttaa vasta, kun on päässyt sinne. Ryhmän pitää huolehtia jäsentensä turvallisuudesta.

 

Ihmissolmu

Leikkijät asettuvat isoon piiriin. Valitaan yksi vapaaehtoinen, joka siirtyy pois piiristä. Piirissä olevat nostavat kätensä suoraan etuviistoon, sulkevat silmänsä ja lähtevät kohti piirin keskustaa. Heti kun leikkijä tuntee jonkun toisen käden kädessään, tarttuu hän siihen, ja lopulta kaikkien käsikädessä. Tämän jälkeen piirin ulkopuolelle siirtynyt henkilö alkaa selvittää solmua kenenkään kuitenkaan irrottamatta käsiä. (Leikkiä voi leikkiä myös siten, että solmupiirissä olevat ratkovat solmun yhdessä)

 

Laatikkoleikki

Tarvitaan: kolme maitolaatikkoa ja kaksi lankkua per ryhmä Ryhmän tarkoituksena on kulkea tietty välimatka koskematta maahan. Ryhmän jokaisella jäsenellä on jokin vamma. Esi- merkiksi neljän hengen ryhmässä yksi on sokea, yhdeltä puuttuu toinen jalka, yhdeltä puuttuu toinen käsi ja yksi on mykkä. Homma tulee siis hoitaa siirtämällä laatikkoja ja lankkuja.

 

Lohikäärmeen nyljentä

Leikkijät asettuvat jonoon. Jokainen ojentaa Oikean kätensä edessä olevan haarojen välistä ja Vasemmalla ottaa kiinni haarojensa välistä tulevasta kädestä. Seuraavaksi jonon viimeinen lähtee nylkemään lohikäärmettä siten, että käsiä irrottamatta hän kömpii edessä olevien jalkojen välistä, vetäen muut leikkijät perässään. Tätä jatketaan, kunnes jono on ns.

kääntynyt väärinpäin, eli lohikäärme on nyljetty.

 

Palava talo

Ulos metsään rajataan köydellä aitaus taloksi, jonka sisälle leikkijät asettuvat. Köysi asetetaan leikkijöiden koon mukaan sellaiselle korkeudelle, että heidän on mahdoton astua sen yli. Kuvitellaan, että talo on tulessa ja että leikkijöiden on pelastauduttava mahdollisimman pian. Jos joku koskee palavia seiniä (=köyttä), koko ryhmän on palattava takaisin taloon ja aloitettava pelastautuminen alusta.

 

Sanomalehtipaperitorni

Aluksi jaetaan leikkijät 2-5hlön ryhmiin ja ryhmille jaetaan sanomalehti ja teippiä. Ryhmien tavoitteena on tehdä mahdollisimman korkea torni käyttäen vain edellä mainittuja tarvikkeita. Korkein torni voittaa. Huom! Tornia ei tietenkään saa pitää pystyssä käsin tai tukea sitä esim. seinään. Leikkiä voi vaikeuttaa esim. rakennuttamalla mahdollisimman korkean kirahvin, jolloin korkeuden lisäksi arvioidaan myös kirahvin näköisyyttä.

 

Silta

Huoneen eri päihin teipataan lattiaan kaksi eri viivaa, lähtö ja maali. Nämä kaksi saarta erottaa vaarallinen suo. Leikkijöiden tavoitteena on saada mahdollisimman moni hengissä saarelta toiselle. He saavat avukseen lukumääräänsä vastaavan määrän tyynyjä, joilla seisoessaan ovat turvassa suon vaaroilta. Jos joku kuitenkin koskee suohon, häntä puree ensin krokotiili (=pulpannut jalka pois pelistä). Toisella kerralla häneen tarttuu trooppinen tauti (=silmät sidotaan). Kolmannella kerralla hän hukkuu (=pois pelistä). Leikin alkaessa leikkijät seisovat lähtöviivan takana tyynyineen. Älä neuvo liikaa: anna leikkijöiden itse oivaltaa, että fiksuin tapa on levittää tyynyt jonoksi maahan, änkeä koko joukkue tälle sillalle ja edetä passittamalla aina takimmainen tyyny etummaiselle. Leikki päättyy, kun eloon jääneet saavuttavat saaren.

 

Vatileikki

Tarvitaan: pesuvati, leikkijöille jalkaan sukat, vettä (tai jauhoa, vispilöitä, hiekkaa jne.) Leikkijät asettuvat jalat ylhäällä selällään maaten rinkiin niin, että heidän takapuolensa koskettavat viereisiä. Jalkojen päälle asetetaan pesuvati joka on täytetty esim. vedellä. Leikkijöiden on yhdessä tuettava vatia niin, ettei se kaadu kenenkään päälle. Seuraavaksi aletaan kiertää rinkiä siten, että jokainen vuorollaan irrottaa vadista toisen jalkansa ja poistaa siitä sukan. Kun kierros on käyty ottavat leikkijät pois toisenkin sukan. seuraavalla kerralla jokainen pukee toisen sukan takaisin ja sitä seuraavalla toisen. Tarkoituksena on yhdessä pitää vati pystyssä, tai joku saa kylvyn...

 

WC-paperiveistos

Leikkijät jaetaan ryhmiin. Jokaiselle ryhmälle annetaan 3 wc-paperirullaa, johon ryhmän

on kääriydyttävä mahdollisimman nopeasti. Nopein ja huolellisin voittaa.

 

 


Nettivastaava: info
@porinpartiolaiset.fi

JoomlaTheme.net