Tiesitkö että partiotoiminta alkoi Porissa jo vuonna 1910 ja ensimmäinen partiolippukunta, Björneborgs Riddargossar, perustettiin kaupunkiin jo vuonna 1911!
Luovuus- ja nokkeluusleikit

seuraavat leikit on kopioitu luvan kanssa Jaakko Vainion vuonna 2008 ilmestyneestä leikkivihosta
Alias näytellen

Leikkijät jaetaan kahteen piiriin istumaan. Kummallekin piirille annetaan nippu lappuja, joissa on selitettäviä sanoja. Tee kummallekin joukkueelle samankaltaiset niput (esim. tiikeri-leijona, nukkua-kuolla). Pelinjohtaja viheltää pilliin ja joukkueiden ensimmäiset ottavat lapun, jonka sanan esittävät puhumatta, piirtämättä ja kirjoittamatta. Kullekin pelaajalle varataan yhtä pitkä aika, esim. minuutti, jonka aikana hän saa esittää niin monta sanaa kuin ehtii. Ajan kuluttua umpeen pelinjohtaja puhaltaa pilliin ja lappupino siirtyy seuraavalle. Yksittäinen leikkijä saa skipata lappuja, mutta ne kostautuvat seuraaville. Nopeampi joukkue voittaa.

 

Ihmismuovailua

Leikkijät jaetaan muutaman hengen ryhmiin, joissa yksi on kerrallaan taiteilija ja loput savea. Taiteilija tekee savestaan mieleisensä veistoksen inspiroivan musiikin säestyksellä. Lopuksi leikinjohta ja ja taiteilijat kiertävät katsomassa toistensa töitä ja kukin saa selittää teoksensa.

 

Kylli-täti MkII

Leikinjohtaja lukee tarinaa, jota jokainen leikkijä samaan aikaan piirtää isolle paperille. Liidut ja vesivärit ovat tässä hyviä. Sopii erityisesti sudareille.

 

Lahjaleikki

Leikinjohtaja paketoi etukäteen pienen, särkymättömän lahjan useaan kääreeseen. Jokaiseen lahjapaperikerrokseen kirjoitetaan tehtävä (esim. laula joululaulu, kerro vitsi, kerro noloin mokasi, tee kuperkeikka...). Leikki etenee siten, että leikkijät asettuvat piiriin ja yksi saa paketin käteensä. Leikinjohtaja pistää musiikin soimaan ja paketti lähtee kiertämään piirissä. Kun musiikki loppuu, paketti jää sille kenelle se viimeksi on heitetty. Hän lukee kääreen tehtävän ääneen. Jos hän tekee tehtävän, hän saa avata paketista yhden kerroksen. Jos hän ei halua/voi tehdä tehtävää, musiikki jatkuu ja paketti jatkaa kiertoaan. Lahjan saa se, jonka vuorolla se kääreen alta paljastuu. Hyvä leikki vaikka pikkujouluihin! Tehtävät kannattaa miettiä leikkijöiden mukaan.

 

Michelin Man

Leikkijät jaetaan ryhmiin ja heille annetaan paljon sanomalehteä ja teippiä. Kukin ryhmä valitsee joukostaan yhden jäsenen, jota he leikin alkaessa alkavat teipata paperin sisään. Tarkoitus on saada aikaan jotain taiteellista. Paras joukkue voittaa.

 

Piirretty juoru

Rikkinäistä puhelinta piirtäen. Leikkijät asettuvat muutaman hengen jonoihin istumaan. Etummaiselle annetaan paperi ja kynä. Leikinjohtaja kiertää ja piirtää takimmaisten selkiin yksinkertaisen kuvan. Takimmainen piirtää tuntemansa seuraavan selkään jne. Etummainen piirtää tuntemansa paperille. Voidaan leikkiä myös kirjaimilla, jolloin niistä lopulta muodostuu sana. Joka jonolle voi muodostua eri sana, jolloin niistä voidaan yhdessä askarella lause. HUOM: toimii huonosti toppavaatteissa.

 

Ariadnen lanka

Leikinjohtaja kertoo tarinan kuten: Mies meni saluunan ja puhui baarimikolle. Baarimikko ampui revolverilla kattoon. Asiakas poistui tyytyväisenä. Leikkijöiden tarkoituksena on saada selville, mitä oikein tapahtui tai useimminkin miksi. He saavat kysellä ja leikinjohtaja voi vastata kyllä, ei, ei väliä. Tarina voi olla monimutkainenkin. Sopii hyvin illan päätteeksi.

 

Auki-kiinni

Leikkijät istuvat piirissä, jota leikinjohtaja kiertää. Hän kysyy jokaiselta Auki vai kiinni?, kädessään tulitikkuaski, jota avaa ja sulkee sattumanvaraisesti. Oikea vastaus ei kuitenkaan ole sidoksissa laatikkoon vaan esim. leikinjohtajan suun tai jalkaterien asentoon. Leikki lopetetaan, kun suurin osa on oivaltanut jujun. Jos joku ei tällä kertaa hoksannut, älä pilaa iloa kertomalla niksiä hänelle!

 

Kiinan keisari ei pidä teestä

Istutaan piirissä. Leikinjohtaja aloittaa sanomalla esim. Kiinan keisari ei pidä teestä, hän pitää villasta. Idea on, ettei kiinan keisari pidä T:stä, joten tilalle tarjotun sanan perusmuodossa ei saa olla T:tä (kuitu ja katto eivät siis käy, mutta perhonen ja ameeba käyvät). Jokainen yrittää vuorollaan ehdottaa kiinan keisarille jotain mistä hän pitäisi, ja leikinjohtaja kertoo menevätkö arvaukset oikein vai väärin. Muista: älä kerro jujua, se pitää tajuta itse!

 

Lappumurhaaja

Leikinjohtaja jakaa jokaiselle pienen lapun, jota ei saa näyttää muille. Yhdessä lapussa on ympyrä ja toisessa rasti, muut ovat tyhjiä. Ympyrän saanut ilmiantaa itsensä, hän on poliisi. Rastin saanut ei paljasta mitään, hän on murhaa ja. Laput kerätään pois, poliisi poistuu huoneesta. Huoneesta sammutetaan valot ja leikkijät alkavat silmät kiinni käyskennellä huoneessa. Haluamallaan hetkellä murhaaja voi tappaa jonkun piirtämällä rastin tämän selkään. Murhattu kiljaisee ja kaatuu lattialle. Kiljaisun kuullessaan poliisi tulee huoneeseen, sytyttää valot ja komentaa järkyttyneet kanssaleikkijät istumaan (ruumis jää lattialle). Nyt seuraa kuulustelu: poliisi kysyy jokaiselta Missä olit kun murha tapahtui? Jokainen saa vastata mielikuvituksensa mukaan. Kuultuaan kaikkia poliisi saa epäillä kolme kertaa. Jos yksikään ei osu oikeaan, otetaan uusi kierros (murhattu ei luonnollisesti osallistu). Jatketaan, kunnes murhaaja löytyy. Kun murhaaja saadaan kiinni, jaetaan laput uudestaan ja kaikki ovat taas mukana.

 

Mafioso

Leikkijät istuvat piiriin. Jokaiselle jaetaan lappu, jossa lukee M, P tai ei mitään. M tarkoittaa mafiosoa ja P poliisia. Molempia tulee olla ainakin kaksi. Loput ovat kyläläisiä. Leikinjohtaja ei ota roolia. Kylää uhkaa kauhea vendetta. Aluksi leikkijät menevät nukkumaan eli laittavat silmänsä kiinni. Sitten murhaajat avaavat silmänsä ja päättävät kenet aikovat murhata. Tämä tapahtuu osoittavat jotakin henkilöä. Odotetaan, kunnes mafiosot osoittavat samaa henkilöä ja leikinjohtaja havaitsee tämän. Sitten mafiosot menevät nukkumaan ja poliisit heräävät. He tutkivat jonkin henkilön. Tämän valinta tapahtuu samoin kuin murhatun valinta. Leikinjohtaja nyökkää/pudistaa päätään, jos epäilty on/ei ole mafioso. Poliisit menevät nukkumaan. Leikinjohtaja kertoo aina kuka menee nukkumaan ja kuka herää. Aamulla murhattu poistuu pelistä ja kaikki muut heräävät. Nyt kylä alkaa juoruta tapahtuneesta murhasta. Jos kaksi ihmistä epäilee samaa henkilöä, tämä joutuu oikeuteen. Hän saa puhua syyttömyytensä puolesta, jonka jälkeen kylä äänestää, hänen kohtalostaan. Jos enemmistö on syyllisyyden kannalla, syytetty lynkataan ja hän poistuu pelistä. Alkaa uusi yö. Leikkiä jatketaan, kunnes mafiosot on lynkattu tai mafiosot ovat tappaneet muut.

 

Pum-pum-pum!

Leikkijät istuvat piirissä. Leikinjohtaja aloittaa ammuskelemalla aseellaan (lue: sormellaan) sinne tänne ja sanomalla Pum-pum-pum! Kuka kuoli? Tämän jälkeen leikkijät saavat esittää arvauksiaan, jotka leikinjohtaja myöntää joko oikeiksi tai vääriksi. Kuollut on se, joka ensimmäisenä päästää jonkin äänen kysymyksen jälkeen. Ja jälleen: salaisuutta ei saa kertoa!

 

Ristiin-suoraan

Leikkijät istuvat piirissä vapaavalintaisessa asennossa. Leikinjohtaja aloittaa heittämällä pallon jollekulle ja sanomalla ristiin-suoraan, suoraan-ristiin, suoraan-suoraan tai ristiin-ristiin sen mukaan, miten hänen ja vastaanottajan jalat sattuvat olemaan (ensin omat, sitten kaverin). Vastaanottaja heittää pallon eteenpäin ja sanoo hänkin jonkun neljästä vaihtoehdosta. Leikinjohtaja kertoo, menikö arvaus oikein vain väärin. Leikki lopetetaan, kun suurin osan on oivaltanut idean tai leikkijät alkavat kyllästyä. Jujua ei saa kertoa!

 

Sähkötysmurhaaja

Leikkijät istuvat piirissä käsi kädessä, silmät kiinni. Leikinjohtaja kiertää piiriä ulkokautta, merkiten murhaajan piirtämällä tämän selkään rastin. Tarpeeksi kierreltyään leikinjohtaja käskee avata silmät ja odottaa. Murhaaja puristaa huomaamattomasti vierustoverinsa kättä esim. 8 kertaa. Toveri välittää pulssin eteenpäin yhtä pienempänä, siis 7 puristusta. Näin pulssi kiertää piiriä koko ajan pienentyen, kunnes joku saa ainoastaan yhden puristuksen. Hän kuolee ja joutuu pois pelistä. Piiri paikataan ja leikkijöille annetaan mahdollisuus tuomita syyllinen. Tämä käy näin: joku leikkijöistä sanoo Syytän X:ää. Jos joku toinenkin haluaa epäillä, hän sanoo Todistan. Kun on löytynyt sekä syyttäjä että todistaja, molemmat menevät leikinjohtajan eli tuomarin puheille ja kuiskaavat epäilynsä. Jos he epäilevät eri henkilöä, kumpikin kuolee. Jos he epäilevät samaa henkilöä mutta henkilö on väärä, kumpikin kuolee. Mutta jos molemmat epäilevät oikeaa henkilöä, murhaaja paljastetaan ja leikki voidaan aloittaa alusta.

 

Tipoteeraus

Valitaan vapaaehtoinen, joka poistuu huoneesta. Muut leikkijät asettuvat piiriin ja sopivan jonkin verbin, esim. sukeltaa. Vapaaehtoinen kutsutaan takaisin. Hän istuu paikalleen ja yrittää kysymyksin selvittää verbin tyyliin Tipoteerataanko sisällä, korvaten salaisen verbin tipoteerata-verbillä. Muut leikkijät saavat vastata vain kyllä/ei. Kun vapaaehtoinen arvaa sanan, voidaan valita uusi arvuuttelija

 


Nettivastaava: info
@porinpartiolaiset.fi

JoomlaTheme.net